Czy sposób na to jak w 2020 transportować ponadgabaryty jest trudny?

Czy sposób na to jak w 2020 transportować ponadgabaryty jest trudny? czyli transport ponadnormatywny e uznawane są za ponadgabarytowe. I tak na przykład transport maszyn ważących powyżej 42 tony, czy ładunków wyższych niż 4 metry, musi być organizowany w specjalnych warunkach. W tym celu wyodrębnia s

Dodane: 31-10-2020 12:32
Czy sposób na to jak w 2020  transportować ponadgabaryty jest trudny?

Duże gabaryty i duże problemy

transport ponadnormatywny
transport ponadnormatywny

Przepisy prawa od lat precyzują jakie normy muszą spełniać ładunki transportowane w tradycyjny sposób. Jednocześnie wskazują one na wartości, które uznawane są za ponadgabarytowe. I tak na przykład transport maszyn ważących powyżej 42 tony, czy ładunków wyższych niż 4 metry, musi być organizowany w specjalnych warunkach. W tym celu wyodrębnia się specjalną kategorię transportu, a mianowicie transport ponadgabarytowy. Bo rzeczywiście tam, gdzie gabaryty są duże, rosną też i problemy związane z organizacją trasy.
Jeśli chodzi o transport ciężki, tu szczególną rolę odgrywa nośność dróg oraz mostów. W przypadku wysokich ładunków, problemem mogą być zbyt niskie wiadukty. Z kolei transport ładunków bardzo długich czy szerokich wiąże się z koniecznością omijania tras, gdzie występują ronda czy bardzo wysokie krawężniki. Jak więc widać ten rodzaj transportu wymaga ogromnego zaangażowania w przygotowanie trasy i organizację samego procesu. I dlatego zajmują się nim wyłącznie wyspecjalizowane firmy.


Transport ponadgabarytowy, czyli ważny element gospodarki

Branża transportowa jest silnie uzależniona od aktualnego na świecie stanu gospodarki. W ostatnich kilku latach, wraz z rozwojem gospodarczym większości państw i wzmożonymi obrotami handlowymi przeżywała prawdziwy rozkwit. Na znaczeniu zyskiwały wszystkie rodzaje transportu: od tych najmniejszych, jak małe przewozy kurierskie, aż po największe, na przykład przewóz towarów drogą morską w ogromnych kontenerowcach.
Przykładem jednej z dziedzin w tej branży, która również odnotowała wzrost popytu, jest transport ponadgabarytowy. Opiera się on na wielkich pojazdach o określonych minimalnych wymiarach, które co do zasady poruszają się po drogach publicznych. Przed rozpoczęciem przewozu spedytor musi dokładnie zweryfikować, czy proponowana trasa nadaje się do użycia przez konkretny środek transportu.
Co konkretnie wchodzi w zakres "transportu ponadgabarytowego"? Między innymi transport maszyn - na przykład budowlanych, rolniczych, których duże gabaryty bądź specyficzne właściwości uniemożliwiają podróż na kołach. Wlicza się też tutaj transport ciężki, czyli przewóz innych ładunków o bardzo dużych gabarytach - na przykład wielkich elementów konstrukcyjnych używanych na budowach.
Transport ponadgabarytowy zyskuje na znaczeniu z każdym rokiem, i nic nie zapowiada, aby miało się to szybko zmienić. W związku z tym pracownicy posiadający uprawnienia do prowadzenia pojazdów z tej kategorii z pewnością będą mogli liczyć na wzięcie pracodawców.


Transport ciężki wymaga bowiem specjalnych warunków

Transport, jak wiele innych gałęzi przemysłu, rozwija się w ostatnim czasie bardzo dynamicznie. Dowodem na to może być transport ponadgabarytowy, który pozwala przewozić z miejsca na miejsce coraz cięższe, szersze, czy wyższe ładunki. To, co nie mieści się w normach, też można przetransportować, z zachowaniem oczywiście zasad bezpieczeństwa. Problemem natomiast bywają drogi. Transport ciężki wymaga bowiem specjalnych warunków. Tymczasem ostre zakręty, maleńkie ronda, czy mosty o niewielkiej nośności często go uniemożliwiają. A na pewno nie pozwalają przeprowadzić najkrótszą i najszybszą trasą. Wszystko to sprawia, że transport maszyn i innych ciężkich ładunków organizują wyłącznie wyspecjalizowani przewoźnicy. To w ich gestii leży ułożenie trasy i uzyskanie odpowiednich zezwoleń. Oni też dobierają zawsze środek transportu i dbają o to, aby cała droga była odpowiednio zabezpieczona. Tak więc choć transport taki nie jest łatwy, z pewnością nie jest niewykonalny. Widać to zresztą na polskich drogach.


I dopiero one wydają decyzję czy

Transport bardzo rzadko kojarzy się z koniecznością załatwiania wielu formalności. I rzeczywiście często jest on realizowany na zasadach ogólnych, które nie wymagają jakichś specjalnych pozwoleń, czy przygotowań. Inaczej jest jednak w przypadku transportu ciężkiego. Transport ponadgabarytowy wymaga różnego rodzaju zezwoleń, protokołów, czy planów.
Aby transport mógł odbyć się daną trasą, musi ona być sprawdzona pod kątem między innymi nośności. Dopiero fachowe ekspertyzy pozwalają konkretne odcinki do trasy włączyć. Ale i to nie wszystko. Ekspertyzy trafiają bowiem wraz z podaniem o zezwolenie do odpowiednich instytucji. I dopiero one wydają decyzję, czy rzeczywiście na danej trasie może być wykonany transport ciężki dla konkretnego ładunku. Do tego dochodzi jeszcze kwestia ubezpieczenia, czy przygotowania protokołu objazdu trasy, gdy zajdzie taka potrzeba. Jak więc widać transport maszyn, hal, czy różnego rodzaju zbiorników wiąże się bardzo ściśle z zaawansowanymi procedurami i licznymi formalnościami.



© 2019 http://best-trans.w.zagan.pl/